چک لیست پشتیبانی شبکه

چک لیست پشتیبانی شبکه

حتما برای خیلی از شما پیش آمده که نمیدانید باید چه انتظاراتی از کارشناس پشتیبانی شبکه داشته باشید. ما در ادامه به طور کامل در این رابطه صحبت می کنیم:

فهرست چک لیست پشتیبانی شبکه  نمایش 

۱-بررسی اولیه وضعیت شبکه و اصلاح زیرساخت

کارشناس پشتیبانی شبکه در ابتدای شروع همکاری باید وضعیت شبکه شما را به طور دقیق با صرف حداقل یک ساعت بررسی کند و مواردی که لازم است برای ارائه خدمات استاندارد پشتیبانی شبکه اصلاح و راه اندازی شود را به شما بگوید، سعی شده است تا به تمامی موارد شاره کنیم:

۱-۱-بررسی ماشین های مجازی (سرور های مجازی)

در ابتدا کارشناس پشتیبانی شبکه تمامی سرور های مجازی را بررسی کرده و نواقص را به شما اطلاع میدهد. برخی از نواقص رایج عبارتند از:

وجود چند سرویس شبکه بر روی یک ماشین مجازی

دلیل اصلی فناوری مجازی سازی، جداسازی سرویس های شبکه از یکدیگر است و این کار باعث می شود تا وجود ایراد در یک سرویس شبکه بر روی سرویس دیگر تاثیر نگذارد. سرور های رایج یک مجموعه به شرح زیر می باشند

سرور های ضروری برای هر مجموعه:
  • سرویس اکتیو دیرکتوری
  • سرویس اشتراک فایل و پرینتر
  • سرویس نرم افزار مالی
  • سرویس آنتی ویروس

موارد گفته شده، ماشین ها و سرور های مجازی رایجی هستند که وجود آن ها برای اکثر شرکت ها الزامی است و تنظیم درست آن ها باعث می شود تا سرویس پشتیبانی شبکه مناسبی به کارفرما ارائه شود.

برخی دیگر از سرویس ها هستند که تنها برخی از مجموعه به تناسب نیازشان از آن ها استفاده می کنند که هر کدام باید سرور مجازی جداگانه خود را داشته باشند. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

سرور های غیر ضروری برای هر مجموعه:
  • سرویس بکاپ گیری آنلاین
  • سرویس اتوماسیون اداری
  • سرویس تلفن ویپ
  • سرویس فایروال نرم افزاری

۱-۲-اکتیو نبودن ویندوز های سرور

موضوعی که خیلی به آن بی توجهی می شود و نشان می دهد کارشناس پشتیبانی شبکه بر روی سرور ها حتی لاگین هم نمی کند اکتیو نبودن ویندوز سرور های یک مجموعه است که باید برطرف شوند.

۱-۳- وجود آنتی ویروس بر روی سرور ها

اهمیت امنیت سرور ها دیگر بر کسی پوشیده نیست که وجود آنتی ویروس با لایسنس معتبر، آپدیت بودن همیشگی و تنظیم شدن درست آن این موضوع را تا میزان زیادی برطرف می کند.

۱-۴- نصب بودن VMWare Tools بر روی تمامی ماشین های مجازی

ماشین های مجازی ای که بر روی یک سرور فیزیکی قرار دارند، برای اینکه بتواند به درستی کار بکنند نیاز هست به واسطه نرم افزار VMWare Tools که بر روی هر ماشین بتوانند به درستی فعالیت بکنند

۲-حفظ و بهبود امنیت شبکه

امنیت برای تمامی مجموعه ها اهمیت دارد و جلوگیری از نشت اطلاعات و همچنین جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به عهده پشتیبانی شبکه است. کارشناس شبکه باید بتواند به واسطه مواردی که در ادامه گفته می شود امنیت شبکه را بهبود دهد:

۲-۱- راه اندازی آنتی ویروس با لایسنس معتبر و تنظیم درست آن

۲-۲- تنظیم درست فایروال برای جلوگیری از ورود افراد و نرم افزار های غیر مجاز

۲-۳- ارائه دسترسی استاندارد به افراد و کارکنان مجموعه

۳-رفع مشکلات شبکه

اصلی ترین وظیفه پشتیبانی شبکه، رفع مشکلات شبکه در کوتاه ترین زمان است، این موضوع نیازمند زیر ساخت مناسب است که در ابتدای این متن به آن اشاره کردیم اما رفع مشکلات شبکه یک موضوع کلی است که در زیر به ریز جزییات آن اشاره کرده ایم:

۴- تهیه بکاپ های قابل استفاده

بکاپ از نون شب برای یک کارشناس پشتیبانی شبکه ضروری تر است، اما تهیه بکاپ به طور استاندارد باید ویژگی هایی داشته باشد که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

۴-۱- نگهداری بکاپ به صورت آفلاین

اگر بکاپ تهیه شده از شبکه شما همیشه آنلاین باشد به محض آلودگی سیستم ها به بدافزار، بکاپ ها نیز آلوده شده و غیر قابل استفاده می شوند، در نتیجه بکاپ های تهیه شده همیشه باید در فضایی که به شبکه شما متصل نباشد ذخیره شوند تا هر اتفاقی برای شبکه افتاد بر روی بکاپ ها تاثیر نگذارد.

۴-۲- تهیه بکاپ به صورت منظم

در بسیاری از موارد به دلیل عدم نیاز به بکاپ ها در طولانی مدت، ممکن است به فراموشی سپرده شوند و یا دیر به دیر عملیات بکاپ گیری انجام شود و در نتیجه بعد از مدت زمان زیادی که اتفاق غیر قابل پیش بینی می افتد و نیاز به استفاده از بکاپ احساس می شود ممکن است فایل ها بکاپ به دلیل قدیمی بودن فایده زیادی برای یک مجموعه نداشته باشند و در نتیجه وجود آن ها اهمیت زیادی نخواهد داشت.

۴-۳- رمزگذاری بکاپ ها

باید به این نکته توجه کنید که بکاپ شامل تمامی اطلاعات مهم شماست و اگر به دست فرد غیر مجازی بیفتد ممکن است استفاده غیر مجازی از آن صورت بگیرد، در نتیجه برای اینکه در این شرایط بکاپ ها توسط افراد غیر مجاز قابل استفاده نباشند باید رمز گذاری قدرتمندی داشته باشند.

۴-۴- فشرده سازی بکاپ ها

در بسیاری از مجموعه ها حجم اطلاعاتی که از آن ها بکاپ تهیه می شود بسیار زیاد است و لازم است برای استفاده بهیه از فضای قابل استفاده، فشرده سازی شوند. در برخی از استاندارد های فشرده سازی حجم اطلاعاتی که از آن ها بکاپ تهیه می شوند به یک سوم کاهش پیدا می کند!

۵-آپدیت!

آپدیت برای تمامی تجهیزات شبکه باید توسط پشتیبانی شبکه انجام شود، این آپدیت ها نرم افزار و سخت افزاری هستند. برخی از این آپدیت ها عبارتند از:

۵-۱-آپدیت های نرم افزاری

منظور از سیستم عامل هم کلاینت های یک مجموعه می شوند و هم سرور های یک مجموعه، همچنین در برخی از موارد اکسیزپوینت ها و پرینتر ها نیز نیاز به اپدیت دارند و بسیاری از مجموعه ها از انجام آن کوتاهی می کنند و زمانی که مشکلی در زمینه به وجود بیاید به سراغ آن رفته و آپدیت های لازم را انجام می دهند، فراموش نکنیم وظیفه اصلی کارشناس پشتیبانی شبکه جلوگیری از وقوع اتفاقات مختلف در شبکه است.

  • آپدیت ویندوز سیستم های کاربران
  • آپدیت ویندوز های سرور
  • آپدیت بستر مجازی سازی VMWare و یا Hyper V
  • آپدیت Firmware اکسزپوینت ها
  • آپدیت Firmware پرینتر ها
  • آپدیت Firmware سرور ها
  • آپدیت سیستم عامل و Firmware روتر ها

۵-۲- آپدیت و ارتقا سخت افزاری

آپدیت های سخت افزاری در طولانی مدت روی خود را به نمایش می گذارند، برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • آپدیت و افزایش فضاهای ذخیره سازی سرور ها و کلاینت ها
  • آپدیت رم سیستم های کاربران و سرور ها در صورت نیاز به استفاده از سرویس های بیشتر و جدید تر
  • آپدیت سوئیچ های مجموعه برای سرویس دهی به تعداد کاربران بیشتر
  • آپدیت سرور ها و استفاده از سرور های جدید تر

۶- مشاوره در خرید

کارشناس شبکه در استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های مختلف تجربیات زیادی دارد و می توانید برای خرید هر کدام از آن ها از کارشناس پشتیبانی شبکه مشاوره دریافت کنید.

ایشان باید متناسب با ساختار شبکه شما، آینده نگری و در نظر گرفتن بودجه مجموعه، بهترین پیشنهاد ممکن را برای خرید به شما پیشنهاد کنند. برخی از مهم ترین و رایج ترین مواردی که شرکت ها نیاز به خرید آن ها دارند در زیر آمده:

۶-۱- مشاوره در خرید سخت افزار

  • خرید کامپیوتر ها متناسب با نیاز کاربران
  • خرید سرور متناسب با نیاز مجموعه

۶-۲- مشاوره در خرید سرویس ها و نرم افزار ها

برخی از مهم ترین و رایج ترین سرویس ها و نرم فزار های مورد استفاده مجموعه ها به شرح زیر می باشند:

  • خرید اینترنت مناسب
  • خرید نرم افزار های مالی اتوماسیون های اداری
  • خرید آنتی ویروس معتبر
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش